onsdag 16 januari 2013

Göra nytt av gammalt


 Att  helt göra om plagg som man tröttnat på, eller bara att sy in eller förkorta, är roligt att prova. Oftast blir resultatet över förväntan -  dessutom är det bra både för plånboken och miljön!

(ovan) Jag hade en vit lång bomullsblus som min mamma tröttnat på och gett till mig, men inte heller jag trivdes i den. Förrän jag kortade den på längden och broderade ett mörkrött broderi i halslinningen.

 En piléjacka som jag tröttnat på, syddes om till en enkel väst att ha utanpå en skjorta eller långärmad tröja, perfekt vid trädgårdsarbete.


Ibland gillar man ett plaggs tyg, men avskyr själva modellen. Den här blusen var från början en rak klänning som jag aldrig kom överens med, men som jag inte ville slänga då jag tyckte om mönstret och färgerna. Så, jag kapade av en halvmeter på längden, sydde sprund i sidorna, och gjorde på så sätt om den till en skön sommarblus att ha till jeans eller vita byxor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar