torsdag 4 april 2013

Årets påskfirande




Påsken har aldrig varit en speciellt stor helg hos mig. En bukett påskliljor på bordet, ett litet påskris, påskgodis och lite Jansson och sill - KLART!
Men ett måste är iallafall att färga eller måla ägg till påskbordet, och nu på senare år färgar jag  alltid på naturligt sätt - i år provade jag gurkmeja. Måste säga att den gav en väldigt fin, klar varmgul färg, med lätt marmorerad effekt efter att jag packat in varje ägg i aluminiumfolie. Tog ca 3 tsk gurkmeja till en liten kastrull vatten. Äggen fick kallna i sina folieskal innan jag packade upp och sköljde av dem. Lika goda som vackra!

Ps. Bli inte rädd om gurkmejan färgar kastrullen, ta lite stålull och gnid bort färgen med!

 Passade på att ansa björkarna längs infartsvägen när jag ändå skulle ha ett påskris! Tog in en bukett cirka en vecka innan skärtorsdag, men borde varit ute tidigare... först nu, så här tre dagar efter påskhelgen tagit slut, börjar de skira musöronen titta fram.  Så riset får stå kvar, fast utan fjädrar och ägg ...
Vill ha ett enhetligt och "lugnt" påskris, med inte så många olika färger, brukar satsa på vitt, beige/brunt, och apelsingult, plus några enkla pappersägg i vintagestil.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar