onsdag 17 juli 2013

Sylta och safta

Rabarbern växer så det knakar och jag skördar och fryser in en gång i veckan. Frysen börjar bli full, så i går bestämde jag mig för att koka sylt på två påsar infrusen rabarber.
Receptet ger visserligen bara en burk färdig sylt, men går så snabbt att tillaga att man kan koka nytt allt eftersom den tar slut. Jättegott tillsammans med pannkakor!


400 g frysta rabarber
0.5 dl vatten
2.5 dl syltsocker
1 tsk kanel

Koka rabarber, vatten och socker tills sockret löst sig och rabarbern börjar koka sönder. Ta av plattan och tillsätt kanelen. Häll upp på ren, varm burk och låt svalna. Förvara i kylen, hållbar ca två veckor.


                                                                              ***

Förra året provade jag att göra saft på färska rabarber, ett enkelt och jättegott recept visade det sig, där jag frös in saften på PET-flaskor och tog fram efter behov.

1 kg rabarber
2 l vatten
2 dl socker
saften av en 1/2 citron
1 kanelstång
(ev. en bit ingefära)

Tvätta och skölj rabarbern, skär i småbitar men ta ej av skalet. Låt koka sönder i vattnet tillsammans med kanelen (och ingefäran). Sila i silduk och låt rinna av. Tillsätt sockret och citronsaften och rör tills sockret löst upp sig.
Frys in på rena PET-flaskor, fyll ej flaskorna hela vägen upp då saften/vattnet expanderar något när den fryser.
Blanda ut saften med lite vatten, allt efter smak och tycke.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar