tisdag 22 januari 2013

Mitt slags måleri ...

Jag tycker om naturmaterialet i korgar av olika slag - för att inte tala om den praktiska funktionen, och har under åren målat en hel del flätade korgar och andra träföremål i ett slags modernt kurbitsmåleri. Jag har inspirerats av föremål med originalkurbits och sen gjort om det efter mitt eget tycke och smak. Här är några bilder på korgar och ljusstakar som målats med vattenbaserade färger i enkla stiliserade mönster.

Kurbits är en dekorativ målarkonst från Dalarna med en särpräglad dekor av fantasiväxter med stora blom- och bladknippen. Kurbits finns både som självständig dekor och som en utfyllnad i dalmålarnas berättande scener. Äldre tiders kurbits förekommer oftast i samband med religiösa motiv på väggar och möbler. Idag används stilen på hantverksföremål och inom olika typer av  formgivning. (ur Wikipedia)

Mer spännande form med kurbitsuttryck:
kurbits.nu
brittaidalarna.se



1 kommentar:

  1. Hej Annica! Tack för trevlig kommentar hos mig! Kurbits är ju också en massa fina blommor som kan inspirera vidare. Gillar också alla härliga färger!

    SvaraRadera